woensdag 11 juni 2008

Ijswafeltjes

Met mijn nog-net-uit-de-klauwen-van-een-ander-geredde wafelijzer heb ik vanavond wafelhoorntjes gebakken. Wooooho ik heb een nieuwe hobby! Erg leuk om te doen.
Het recept is natuurlijk voor bijna niemand interessant, maar bij deze, voor het nageslacht:
125 gr suiker
1 ei
60 gr gesmolten boter
140-150 ml warm water
125 gr bloem

De suiker, boter, water en het ei door elkaar roeren. Dan de bloem er in delen doorheen kloppen. Het deeg moet goed vloeibaar zijn, anders worden de wafels te dik en zijn ze niet goed op te rollen. Na de eerste heb ik nog een scheut extra water in het beslag gedaan (ik was begonnen met 125 ml) en toen ging het een stuk beter.
Uit Amerika heb ik een setje RVS 'cup'-maatjes meegebracht. De 1/4 cup is een handig maatlepeltje. Net niet helemaal vol levert deze de perfecte wafel op, en met de platte bodem van het maatje kan het deeg makkelijk over de bakplaat verdeeld worden.
Een paar minuutjes bakken tot het koekje een mooie goudbruine kleur heeft. Ik gebruikte een schone theedoek en het bijgeleverde kegelvormige hulpstuk om er mooie ijshoorntjes van te rollen.
Het resultaat heeft ons goed mogen smaken! Door het ontbreken van overheersende smaakstoffen komt een goede boter echt tot zijn recht. Dit recept levert minstens 12 hoorntjes op. Ik heb de ene helft gisteren gebakken, en de rest van het beslag bewaard voor vandaag. Dat ging prima.

Nu nog eens kijken wat 'the next step' in wafeldesign is. Draperen over een omgekeerd kommetje levert waarschijnlijk wel mooie wafel-bakjes op. Zou ik een recept kunnen vinden voor kaaswafeltjes? Misschien een kaaswafelbakje met salade serveren bij een etentje?

Geen opmerkingen: