woensdag 11 juni 2008

Ropa Vieja

Een van de eerste keren dat Lief en ik uit eten gingen zaten wij bij een klein mexicaans restaurantje, waar wij genoten van frozen margherita's en Ropa Vieja.
Na wat speurwerk op het internet leerde ik dat 'het' recept niet bestaat. Ropa Vieja is een gerecht voor 'restverwerking' dat waarschijnlijk ontstaan is op de Canarische eilanden en door de handelsvaart is meegenomen naar Midden- en Zuid-Amerika. Ieder land kent wel zijn eigen variaties, maar dit is wat wij lekker vinden:

Voor 4 personen:
2 sukadelapjes of ander stoofvlees, gestoofd tot het vlees in draadjes uit elkaar valt
2 blikken tomatenblokjes
2 tenen knoflook
1 rode of groene peper
1 flinke ui
3 paprika's

In mijn geval waren de sukadelapjes al bijna gaar gestoofd, waarna ik de helft apart had genomen voor dit gerecht en de andere helft al zaterdag heb geserveerd.
De lapjes voor vandaag heb ik alvast wat verkruimeld tussen mijn vingers (vette stukjes eruit gevist) en daarna nog een tijdje laten stoven met de ui, tomaat, rode peper en knoflook. De paprika's fijnsnijden en nog even meestoven met het vlees. Even licht binden als het nog erg 'nat' is (is afhankelijk van je blik tomaten).

Wil je het op de Canarische manier bereiden, dan gaan er nog kikererwten doorheen. Lief is niet gek op die beige balletjes, dus vandaar dat ik het op bovenstaande manier doe. Erg lekker met rijst. Helaas hadden we honger en ontbreekt de foto.

Geen opmerkingen: