maandag 26 mei 2008

Lunchtrommel: linzensalade

Alweer een minder fotogeniek gerecht, maar toch hebben een aantal collega's een hapje gewaagd. Dit is echt veel lekkerder dan je zou denken, en een heel gezonde lunch.
Ik had de salade alvast voorbereid op zondag, dus vanochtend hoefde ik alleen maar wat kaas over de linzen te kruimelen en het lunchtrommeltje was gereed. Kijk, dat is pas makkelijk! En voor morgen heb ik ook nog een portie. Voor 'thuis' is het lekker om er een rood uitje doorheen te snipperen, maar in het lunchtrommeltje vind ik rauwe ui wat minder geschikt.

Voor 2 porties:
1 kopje linzen (mijn voorkeur: Puy linzen)
75-100 gr gerookt spek, in kleine blokjes
evt 1 (rode) ui, fijngesnipperd
2 el (honing-)mosterddressing
stukje geitenkaas of feta

Kook de linzen in een flinke laag water, zonder zout, in ca 20 minuutjes gaar. Niet papgaar!
Bak, als de linzen bijna gaar zijn, de spekblokjes op een zacht vuurtje uit. Persoonlijk heb ik ze het liefste zacht gebakken, maar ieder zijn smaak natuurlijk.
Giet de linzen af en roer er het spek en de dressing meteen doorheen. Laat even lekker intrekken en zet koud weg.
Roer er vlak voor het serveren de eventuele rode ui doorheen en verkruimel de kaas over de salade.

Geen opmerkingen: