woensdag 11 juli 2007

Chili con carne

Geknókt heb ik vroeger met mijn moeder als ze chili con carne op tafel durfde te zetten. Bah, van die vieze bruine bonen erin, en nog paprika ook. Allebei vond ik heel smerig. Jaren lang heb ik er van gewalgd maar uiteindelijk ben ik er overheen gegroeid. Pas laat hoor, toen ik op kamers ging moest ik natuurlijk eten wat de huisgenoten kookten en dan zet je als jonkie natuurlijk toch je beste beentje voor. En als je zelf kookt kun je dingen ook aan je eigen smaak aanpassen.
Peulvruchten stonden vaak op het menu in mijn vegetarische periode, en sinds dien vind ik ze heerlijk. Ook paprika's liggen vaak in mijn boodschappenkarretje.
Nu is het een van de gerechten die regelmatig op mijn menu terugkeren. De laatste keer is alweer een tijdje geleden, dus hoog tijd om weer eens te maken. Het lekkerste vind ik om chili op te scheppen met lekker kazige tortillachips. Er wordt ook wel eens rijst bij geserveerd, maar ik houd het bij mijn chippies.
In dit geval had ik nog een 'pakje' kidneybonen van bonduelle in de kast staan, uit een of ander boodschappenpakket. Normaliter gebruik ik een blik kidneybonen in chilisaus. Dan heb je ook minder tomatenpuree nodig. Handig trouwens: in Engeland verkopen ze de tomatenpuree altijd in tubes. Makkelijk doseren als je maar een beetje nodig hebt! Nu zit ik vaak met een half blikje opgescheept. En blikjes mag je weer niet in de koelkast bewaren als ze geopend zijn... wat een problemen allemaal he. Maar ach, na een lekker bord chili maakt het allemaal niet zo veel meer uit.

Voor 2 personen:
250 gr gehakt
2 uien, gesnipperd
1 teen knoflook
2 paprikas, een groene en een gele is mooi
1 blik kidneybonen in chilisaus
1 flinke el tomatenpuree
chilikruiden naar smaak
1 zak tacochips

Bak het gehakt rul en fruit de gesnipperde ui en gehakte knoflook mee.
Ik vind het zelf lekker als de paprika nog wat knapperig is, dus die voeg ik met de kidneybonen toe om even door te warmen. Als je hem liever wat gaarder hebt kun je de blokjes paprika eerst even meefruiten.
Voeg de tomatenpuree en wat water toe om wat meer saus te maken. Maak de saus op smaak met de chilikruiden (naar smaak). Als je geen kidneybonen in chilisaus kunt krijgen maar alleen de 'naturel' variant, dan heb je wat meer tomatenpuree en kruiden nodig.

Dit is geen glamoureus gerecht, maar eerlijke recht-door-zee-keuken zullen we maar zeggen. Je hoeft het dus ook niet heel netjes te eten, het lekkerste is om de chili 'op te lepelen' met de tacochips.

Als je grotere hoeveelheden maakt kun je ook nog een blikje mais door de chili roeren, maar voor twee personen is dit al een ruime hoeveelheid. Bovendien zit je dan weer met een aangebroken blikje mais te kijken. Maar misschien wel een idee voor mensen die niet van paprika houden.

Geen opmerkingen: