dinsdag 31 juli 2007

Minimuffins

Vandaag was 'payday' voor mij: de eerste keer dat mijn salaris zou binnenkomen. Let wel, ik zeg zou, want die knurften van het uitzendbureau hebben natuurlijk weer het een of ander verkloot verprutst. Ze zijn een of ander formuliertje kwijt en kunnen pas uitbetalen als ik het opnieuw getekend heb... jaja.
Maar goed, niks let ons om niet toch stiekum te vieren dat dit eigenlijk mijn eeste betaaldag zou zijn geweest. Vanochtend (ja ik ben gek) heb ik even wat cakjes in de oven gegooid. Ze zien er fantastisch uit, die mini-cake-bolletjes, maar terwijl ze in de oven stonden bedacht ik me: oh ja, dit was het blikje waar ik nog nooit iets in een stuk uit heb gekregen. Geeft niks, ze smaakten toch wel.

Voor 12 mini-cakjes:
80 gr boter
80 gr suiker
2 kleine eitjes
snufje zout
1/4 vanillestokje
2 el griekse yoghurt
80 gr zelfrijzend bakmeel
wat extra bakpoeder
1 flinke el cacao

Dit is een snelle versie, dus we gooien bijna alles tegelijk in de mengkom: boter, suiker, merg uit het vanillestokje, eitjes, zout en yoghurt. Even mixen tot de boter in redelijk kleine vlokjes verdeeld is. Om het slechte kloppen te compenseren doe ik wat extra bakpoeder door het zelfrijzend bakmeel, en dit klop ik in twee porties door de rest. Dan de helft van het beslag in een apart kommetje scheppen en hier de cacao doorheen mengen.
Afwisselend theelepels wit en bruin beslag in de vormpjes scheppen. Je kunt ze nog marmeren, maar ik vind het goed genoeg zo. Een kwartiertje tot 20 min op 180 graden in de oven.

2 opmerkingen:

Chris zei

Tja, zo prut dat soort instanties. Ik had bedacht mijn uwv-ellende ook op te schrijven, maar heb besloten dat toch maar niet te doen, want wie wil nou dat soort ellende lezen?
Recept van de muffins ga ik opslaan. Ik ben geen "bakker", maar voor de Dames wil ik nog wel eens een uitzondering maken.
Heb je wel eens die siliconen-dingen gebruikt?

Cara zei

Ja mijn grote muffin-vorm is siliconen-dinges, ideaal. Ik heb er ook een cakevorm en tulbandvorm van, ideaal spul. Maar ik had kleine, makkelijk weg te happen dingetjes in gedachten en het was nog vroeg...

Voor grotere hoeveelheden moet je wel de baktijd aanpassen. Tot ergens tussen de 20 minuten voor de mini-dingetjes en 75 minuten voor een volledige cake. (voor een cakevorm is 200 gr van alles voldoende, ook ca. 200 gr eitjes)
Deze verhouding in cake staat bekend als een 'evenveeltje', alleen heb ik er dan de yoghurt nog doorheen gedaan omdat de kleine cakjes anders erg snel uitdrogen. Voor een grote is dat niet per se nodig, maar een beetje is wel lekker voor de smaak.