dinsdag 31 juli 2007

Kikkererwtencurry met kip, naan en komkommerraita

Vandaag is het dan eindelijk zo ver: de kikkererwtencurry die al zo vaak op het menu heeft gestaan is gemaakt! Lekker makkelijk voor twee keer gekookt zodat ik het binnenkort een keertje makkelijk heb.
Erbij geef ik graag een lepeltje mangochutney. We hadden eerst een potje van Santa Maria in huis, een lekker frisse chutney. Nu had ik voor de verandering die van Patak meegebracht. Deze chutney is veel donkerder en veel kruidiger. Hierdoor mis je wat van het blus-effect dat bij een pittige curry wel lekker is, maar ik denk dat deze bij een minder heet gerecht zoals Aloo Gobi (bloemkoolcurry met aardappel) wel lekker zal zijn. Moet ik trouwens ook weer eens maken binnenkort! Dan wel helemaal zelf en zonder potjes hoor (buiten het potje currypasta dan), maar voor vandaag doen we eens een keer makkelijk. Zo nu en dan echt niet erg.

Voor 4 personen:
3 kipfilets, in reepjes
2 paprikas, in blokjes
1 pot of blik kikkererwten (400 gr)
1 pot indiase currysaus, wij hadden dit keer Rogan Josh (Patak's)

Bak de kipreepjes aan in boter/olie (ik gebruik graag beide door elkaar, en echte boter he, geen margarine) tot ze echt lekker bruin zijn. Bruin = smaak. Roerbak de stukjes paprika even mee, voeg dan de afgespoelde en uitgelekte kikkererwten en de saus toe. Zet op een klein vuurtje en laat een minuutje of tien pruttelen, of wat langer. Ik vries de helft in voor later.

Serveer met naanbrood (even afbakken), mangochutney (uit een potje) en komkommerraita.

Komkommerraita voor 2 personen:
1/2 komkommer
1 bakje griekse yoghurt
1/2 tl suiker
zout
kerrie

Rasp de komkommer en knijp er met de hand het ergste vocht uit. Meng met de yoghurt, suiker, wat kerrie (niet te veel, het is geen kerriesaus) en zout naar smaak.
Zet een tijdje in de koelkast, het vocht trekt dan wat uit de komkommer en de saus wordt dus nog wat dunner.

Geen opmerkingen: