dinsdag 21 augustus 2007

Gevulde paprika

Het leuke van nieuwe collega's is dat je ook weer nieuwe recepten kunt uitwisselen. Van mijn nieuwe collega Any uit Roemenie kreeg ik een recept voor gevulde paprika's. Of nouja, een recept... meer een serie aanwijzingen. De werkwijze voor haar gevulde paprika's is als volgt:

voor 3-4 personen:
2 flinke uien, gesnipperd
2-3 tenen knoflook
1 kopje rijst, gewassen
pakje gezeefde tomaten
1 bouillonblokje
oregano
500 gr gehakt
2 eieren
zout en peper
geraspte kaas
6 paprika's

Fruit de uien aan en laat de knoflook ook kort even meefruiten. Doe de rijst, gezeefde tomaten, bouillonblokje en oregano erbij en laat het aan de kook komen. Laat de rijst zacht pruttelen tot deze gaar is, voeg evt. water toe indien nodig. Ik had ruim een kopje nodig. Zorg dat de rijst op het laatst redelijk droog gekookt is. (die van mij was misschien nog wat te vochtig)
Laat het geheel wat afkoelen en meng het gehakt en de eieren er door. Er kan ook nog wat kaas door de vulling, maar dit is niet nodig. Evt. nog op smaak maken met zout en peper.
Snijd de kapjes van de paprika's af en haal het hart er uit. Vul ze met het gehaktmengsel en bestrooi ze met nog wat geraspte kaas. Volgens Any moeten ze nu circa 45 min in de oven op 180 graden, maar dat kan ook de volgende dag. Ik heb ze tot hier gisteren al voorbereid.

Glorieus stonden ze vanavond in de oven. Voor erbij had ik een knoflookstokbroodje gebakken, en een yoghurt-zure room sausje met verse kruiden gemaakt. Alles stond al klaar voor de foto. Toen de paprika's iets van 50 minuten in de oven hadden gestaan heb ik ze eruit gehaald. Het plan was om een mooie foto te maken met een hele en een halve paprika op een bordje.
Bij het doorsnijden bleek echter de vulling binnenin nog lang niet gaar was. Omdat het gehakt er rauw in gaat vind ik dat toch maar een eng idee. Ik heb dus besloten om alle paprika's doormidden te snijden en ze op hun rugje in een grotere ovenschaal te leggen. Zo hebben ze nog een minuutje of 15 in de oven gestaan, tot dat de vulling helemaal gaar was.*

Het stokbroodje hadden we inmiddels al verorberd, maar het zure-room sausje was erg lekker bij de paprika. Volgende keer ga ik een paar aanpassingen doen: zorgen dat de rijst wat droger is, en de paprika al meteen halveren en zo vullen. Dan is de vulling denk ik toch wat eerder gaar. En bovendien kan er dan ook meer kaas op volgens mij!

*hongerig als we waren hebben we ook niet meer de tijd genomen om een foto te maken. Maar deze gaat in de herhaling, dus gewoon nog even geduld voor de foto.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ondanks de datum van 2007 toch een reactie, misschien heeft iemand er wat aan.
Niets houd je tegen om gelijk met de uien en de knoflook het gehakt al rul aan te braden. Zo is je vulling zeker gaar en kan je de oventijd ook behoorlijk korter maken. De paprika's zijn dan wat minder gaar maar persoonlijk vind ik dat wel lekker.