donderdag 23 augustus 2007

Rampdag en Koelkastplunderen

Na een lange, lange dag waarop we allemaal extra hard moesten werken omdat een collega ziek geworden is, was ik blij om in de auto te kunnen stappen en naar huis te rijden. Bij het wegrijden maakte hij een raar geluid, en het einde van het verhaaltje was dat ik bijna 2 uur op de wegenwacht heb staan wachten. Maandag naar de garage dus, want het kon niet ter plekke verholpen worden.
Het was pas ver na achten toen ik thuis kwam. In een stil huis ook nog, want Lief is de komende weken op cursus iedere donderdag. Eigenlijk was mijn plan om nog even de winkel in te duiken voor wat vers groenvoer voor 's avonds en om de volgende ochten het lunchtrommeltje te vullen, maar die vlieger ging niet meer op. Het werd een kwestie van koelkastplunderen en creatief zijn, wat soms verrassende ideeen op kan leveren. Mijn maaltje van vanavond is een sobere mini-variant van de kip met gorgonzola, en uiteindelijk was ik zeker niet ontevreden.

Voor 1 persoon:
2-3 aardappeltjes
1 kipfilet, in dikke repen gesneden
4-5 plakken gerookte ham
potje rode bieten
tartaretesaus

Prik de aardappeltjes rondom in met een vork of cocktaiprikker. Leg ze ca 10 min in de magnetron, draai halverwege om. Dit is een hele snelle manier om aardappeltjes te poffen.
Snijd de kipfilet in 4 of 5 dikke repen, en wikkel iedere reep in een lapje ham. Zout en peper niet nodig. Bak ze in een scheutje olijfolie zachtjes gaar.
Als de aardappeltjes klaar zijn kun je de schilletjes eraf trekken en ze zo serveren. Ik vond mezelf echter zo zielig dat ik wel wat lekkerders verdiend had. De aardappeltjes heb ik in partjes gesneden en in het achtergebleven bakvet van de kiprolletjes gebakken, met een extra scheutje boter.
Aan houdbaar groenvoer had ik in de kast: een potje spercieboontjes, een potje bietenplakjes en een potje witte bonen in tomatensaus. Het zijn de bieten geworden.
Voor erbij een flinke lepel tartaresaus, all met al een goed bordje 'comfort food'.

Geen opmerkingen: