maandag 13 augustus 2007

Moksi Alesi

Dit gerecht heeft een korte inleiding nodig. Ik was namelijk alweer een hele tijd geleden in de supermarkt voor een pakje rijst toen er een aanbieding 2 halen, 1 betalen was. Dat tweede pakje heb ik dus ook maar meegenomen, en omdat het toch gratis was koos ik iets dat ik normaliter niet zou nemen: Lassi gekruid en wel Moksi Alesi. Mijn oppasmoeder was getrouwd met een surinamer en zij kookte altijd heerlijke moksi voor ons, dus daar had ik wel weer eens zin in.
Heel wat maanden heeft het pakje in de kast gestaan, maar omdat ik nou eenmaal geen pakjesmens ben kwam het er maar niet van om het te maken. De kip die we dit weekend nodig hadden voor de kip met gorgonzola zat met drie in een schaaltje, dus die ene overgebleven kipfilet was ideaal om te gebruiken voor Moksi alesi. Hoog tijd om het pakje eindelijk eens uit te gaan proberen dus!
Naast de kipfilet gaat er ook nog een bakje spekjes in (ter vervanging van het surinaamse zoutvlees denk ik) en volgens recept voor 2-3 personen 250 gr. spercieboontjes en een uitje.
Ik heb de hoeveelheid groente iets opgevoerd naar 350 gr boontjes en een hele hele flinke ui.
Al tijdens bereiding vond ik het errrrg veel rijst voor ons tweetjes, dus ik heb al een deel niet in de pan gedaan. Maar nog steeds was het veels te veel rijst voor ons tweetjes bleek achteraf.
Ik vond het geheel helemaal niet smaken zoals ik me kan herinneren van de Moksi van vroeger, dus ik heb een flinke schep surinaamse kerrie door de kip gedaan. Voor erbij ook nog maar wat pindasaus en ach... we hebben gegeten. Lekker was anders.
Zo nu en dan probeer je het weer eens, maar het blijkt wel weer: voor mij echt geen pakjes meer!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik vond het een hele nieuwe smaaksensatie. de zoute spekjes met de zachte smaak van kip en de spicy smaak van de peper en de korreligheid van de rijst maakte de maaltijd een waar eetfestijn.