maandag 20 augustus 2007

Tagliatelle met tomatengehaktsaus

Mijn opa en oma noemen het stug tomatengehaktsaus, want bolgonesesaus, vinden ze, is iets heel anders. Ter ere van hen blijf ik dat ook zeggen. Ik was van plan snel even een linkje te zetten naar de vorige keer dat ik dit gemaakt had, maar wat blijkt: het staat nog niet op het web! Schande. En ook ongelofelijk dat ik schijnbaar al zo lang geen spaghetti meer gegeten heb. Want eigenlijk was het plan spaghetti te maken, maar de hoeveelheid die ik nog heb liggen blijkt te weinig voor ons tweetjes. Tagliatelle to the rescue dus. Maar met spathetti is 't toch lekkerder hoor.

Naar goed voorbeeld van opa en oma maak ik altijd een hele grote pan saus, die ik dan in tweepersoons porties invries. In platte pakketjes in van die makkelijke druk-en-sluitzakjes, dan ontdooien ze lekker snel.

Voor een grote pan vol:
600 g gehakt
6-8 uien (gewoon lekker veel)
6-8 tenen knoflook (ditto)
2 blikken gepelde tomaten
2 pakjes gezeefde tomaten
4 blikjes tomatenpuree 'doppio concentrato'
1 flink glas rode wijn
3 runderbouillonblokjes
oregano
1 tl suiker
mespunt kaneel
worchestershiresaus
zout en peper

Rul het gehakt in de grootste pan die je hebt. Fruit dan de uien mee tot ze glazig zijn, en ook kort de knoflook. Voeg de tomaten uit blikjes en pakjes toe, en roer de rode wijn er door. Verkruimel de bouillonblokjes in de saus en doe er een flinke hoeveelheid oregano door, en de mespunt kaneel. De kaneel haalt de smaak van de tomaten op, en bij kleine hoeveelheden zul je hem niet proeven. Dit is het geheim van Oma's saus!
Laat de saus dan zo lang mogelijk op een zo klein mogelijk vuurtje zacht pruttelen. Maak hem op smaak met een klein beetje suiker (indien nodig, afhankelijk van de zuurgraad van tomaten en wijn) en worchestershiresaus. Maal er flink veel peper over en evt. nog wat zout.

Kook de pasta al denkte en meng ze met de gewenste hoeveelheid saus. In Italie komt altijd een gemengde schaal pasta op tafel en wordt niet zoals vaak hier in Nederland de saus pas op het bord over de pasta geschept.

Geen opmerkingen: