zondag 12 augustus 2007

Kip met gorgonzola

Zoals waarschijnlijk al bekend bij de vaste lezers hebben wij vrijdag weer genoten van kip en salade. Ik was van plan een lekkere kip in braadzak te maken en alles ging ook goed, ik was mooi op tijd klaar met het werk. Maar dan zul je net zien: ik was de computer al aan het afsluiten en toen ging de telefoon, grote problemen in Engeland. Alsof ik daar op vrijdagavond kwart voor vijf nog wat aan kan doen. Maar met rondbellen en regelen ben ik toch nog een uur bezig geweest, dus van op tijd thuis zijn was weer eens geen sprake. Om dan ook nog eens een hele tijd te gaan wachten op de kip was me iets te erg, dus we hebben ons beholpen met kippenvleugeltjes. Zo klaar en ook heerlijk!

Vandaag hebben we genoten van kip met gorgonzola, iets dat het ook altijd goed doet als er visite is. Als ik niet zeker ben van de blauwe-kaas-verdraagzaamheid van mijn visite doe ik altijd half-half gorgonzola en gewone geraspte kaas. Tot nu toe vindt iedereen het heerlijk, ook mensen die claimen niet van blauwe kaas te houden. Gorgonzola is dan ook een van de mildere blauwe kazen volgens mij.

Voor 2 personen:
2 kipfilets
gorgonzola
4 plakken gerookte ham, bijv. Coburger.
klontje boter

Maak een zakje in de kipfilets en prop deze zo vol mogelijk met gorgonzola, maar wel zo dat het zakje nog goed sluit. Dit zorgt voor een minimale lek-kans.
Omwikkel de kipfilet met twee plakjes gerookte ham. Zout en peper is niet nodig, de kaas en de ham geven genoeg smaak.
Smelt een lekkere klot tboter in een (tefal) pan. Als de boter goed warm is kunnen de kipfilets er in, met de naad van het buitenste lapje ham naar beneden (schroeit vast, geen prikkertjes nodig). Draai het vuur lager en bak de kipfilets al draaiend mooi bruin, ik reken altijd een ruime 15 minuten.

Wij aten ze met aardappelbolletjes uit de oven en broccoli met verse nootmuskaat erover. Soms kan heel simpel erg lekker zijn! Zoals de foto laat zien hadden we op het laatst toch nog een kleine kaas-lekkage, maar die bleef minimaal.

Geen opmerkingen: