woensdag 8 augustus 2007

Luie woensdag

Weer laat geworden op het werk vandaag, en ik moest nog naar de dierenwinkel en nog brood kopen. Gelukkig wist ik dat er thuis iets makkelijks op me lag te wachten: een zak gnocchi in de diepvries. In het kader van het noodrantsoen-als-het-laat-wordt-plan wou ik die graag een keer uitproberen.
Gnocchi met tomatengehaktsaus was een van de lievelingsgerechten van mijn opa, en het stond bij opa en oma dus vaak op tafel. Ik heb trouwens tijden lang gedacht dat het spul njokkie heet ;-). Zelf heb ik ook regelmatig lekkere bolletjes zitten draaien van aardappeldeeg, maar voor doordeweeks is dat wat te veel werk. Ik heb ook wel eens geprobeerd een portie ongekookt in te vriezen maar dan heb je een grote plakzooi als je de boel ontdooit. Die zijn ongegeten de vuilnisbak ingegaan!
Ik heb ze vroeger wel eens kant-en-klaar bij de AH gekocht, maar als ik hier al naar de appie ga is het meestal de kleine en daar hebben ze ze niet. 'Kijken of de grote albert heijn gnocchi heeft' staat wel op mijn 'te doen lijstje' maar daar denk ik meestal pas aan als ik weer thuis ben. Zo gaan die zaken he.

Wat schetst dus mijn verbazing als ik bij de Lidl in de diepvries een zak gnocchi zie liggen. Die moet ik proberen! Er zit al een tomaten-mozzarellasausje bij, maar om nostalgische redenen wil ik er graag gehakt bij. Ook een bakje gehakt mee dus. Dat heeft ten slotte een 9,9 gekregen in de AD gehakt-test, dus dat probeer ik ook meteen eens uit.

De ene helft van het gehakt heb ik rulgebakken voor vandaag, van de andere helft heb ik met ei, beschuitje, flink veel ketjap, wat chilipeper en ach, voor de verandering eens een lepel pindakaas erdoor balletjes gedraaid voor morgen. (raar gevoel trouwens, om die pindakaas erdoor te kneden...)
De gnocchi heb ik volgens aanwijzingen op de verpakking klaargemaakt, inclusief het toevoegen van 50 cc water. Iets te nat naar mijn smaak! Ik heb op een gegeven moment de gnocchi maar uit de pan geschept en het resterende sausje heftig ingekookt. Wat extra oregano erdoor, en laat ik de teen knoflook die ik met het gehakt heb meegefruit ook niet vergeten te vermelden! Volgende keer zou ik het denk ik proberen zonder dat extra toegevoegde water, maar verder moet ik zeggen: we hebben heerlijk gegeten!
Alleen had ik zo'n trek dat ik niet de tijd heb genomen om een foto te maken. Volgende keer beter!

nu nog dubben over de categorie waar ik dit in ga zetten... is gnocchi nou pasta of niet....

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Eigen gemaakte gnocchi invriezen heb ik nog niet geprobeerd, maar dat is dus niet aan te raden? Ook als je ze los van elkaar invriest en laat ontdooien?

Overigens is er nu ook een foodblogevent waar de gnocchi centraal staat, misschien interessant?
http://cafelynnylu.blogspot.com/2007/07/hay-hay-its-donna-day-14-gnocchi.html

Cara zei

Ik had ze extra goed met bloem bestrooid en in losse laagjes gelegd, gescheiden door bakpapier. Maar het werd niks, een grote plakzooi na het ontdooien.
Misschien zou je ze gekookt wel kunnen invriezen, maar ik ben bang dat ze dan overgaar worden bij het ontdooien.
Dank voor de link, ik zal het hele gnocchi-event gaan volgen!

Hans Verheul zei

Gnocchi kun je prima invriezen.
Leg ze goed gespreid op een licht bebloemde plaat of schaal.
Leg er niets op (dus ook geen meerdere lagen creƫren). Zet ze met plaat en al in de vriezer. Zodra ze aangevroren zijn (pakweg een uurtje of zo), kun je de bloem eraf schudden en ze in zakjes doen.