donderdag 2 augustus 2007

Tagliatelle met paddestoelen in roomsaus

Ik weet niet hoe het komt maar telkens als ik een pan met pasta fotografeer lijkt er veel meer pasta op de foto te staan, en veel minder vulling dus, dan er in werkelijkheid in de pan zit... Zal wel aan mij liggen hoor.

Ik had al eerder van de week zo'n herfstig gevoel en op zich past zo'n lekker romige pasta daar prima bij. Het weer werkte vandaag ook nog eens mee, als je het zo kunt noemen. Zomers was het in ieder geval zeker niet!
Vanavond een heerlijk recept, dat wel een beetje tijd kost omdat je de cantharellen meestal nog flink moet schoonmaken. Ik maak me niet zo druk om 'dat ze vocht opzuigen als je ze met water wast' want ze komen toch in een sausje terecht. De viezerikken krijgen van mij dus gewoon een badje!

Voor 2 grote, of 3 kleine eters (wij hadden nog over)
2 middelgrote uitjes
1 teen knoflook
125 gr hamblokjes
1 bakje cantharellen
1 bakje champignons, of gemengde paddestoelen maar die waren op
wat tijm
zout en peper
2 dl slagroom

Snipper de uitjes en fruit ze met de fijngesneden knoflook zachtjes aan in wat boter. Maak ondertussen de paddestoelen schoon en snijd (scheur de cantharelen) in stukjes. Fruit ze zachtjes mee met de ui en voeg ook de hamblokjes toe. Laat lekker een tijdje op het vuur staan en roer zo nu en dan door.
Voeg de tijm toe en maak het geheel op smaak met zout en peper. Giet de room bij de paddestoelen en laat op een zacht vuurtje wat inkoken.

Kook ondertussen in een ruime pan met gezouten water de tagliatelle al dente. Schep ze met een pastaschep uit het water en zo in de saus. Als je alle tagliatelle gevangen hebt het geheel mengen en meteen serveren.

Erbij hadden wij vanavond een salade van little gem met zachte walnootdressing, een restje preikiemen en gehakte walnootjes.

Geen opmerkingen: