donderdag 9 augustus 2007

Appel-toffee-custard

Ik had gisteren al balletjes gedraaid en gebakken voor vandaag, dus ik had het lekker makkelijk. Maar goed ook, want een collega'tje kon plotseling niet opgehaald worden door haar man, dus ze heeft met ons meegegeten. Een half pond gehakt levert voor ons tweetjes toch een ruime hoeveelheid balletjes, dus ik dacht dat ik er met een toetje na wel een fatsoenlijke maaltijd voor drie van kon maken.
Verder heb ik gewoon de gehaktballetjes met pindasaus gemaakt zoals ze laatst ook op het menu stonden. Met iets kleinere balletjes trouwens dit keer. We hebben nog snel een stronkje broccoli bijgehaald om de hoeveelheid groenten op peil te brengen. Toch wel makkelijk hoor, een supermarkt om de hoek!
Als toetje had ik met dit regenachtige weer wel zin in wat warms. Appelcrumble was ook een optie geweest, maar uiteindelijk kozen we voor appel-toffee-custard. Dit is een heel rijk toetje, waar je geen veel te grote porties van moet eten. Maar wel lekker!

Appel-toffee-custard, voor 3-4 personen
2 frisse appels
30-40 gr boter
3-4 el suiker
3 dessertlepels custardpoeder
1/2 liter melk

Snijd de appels in stukjes en bak ze in de boter, liefst in een ruime pan zodat alles in een laagje ligt. Strooi de suiker er bij en blijf roeren. Het sap trekt uit de appel, houd het vuur hoog zodat de appel niet gaat staan koken. Op een gegeven moment begint de toffe te carameliseren. Blijf roeren totdat het meeste appelvocht verdampt is en er een mooi caramelkleurig laagje om de appelstukjes zit.
Meng de custardpoeder met de melk en giet het geheel bij de appelstukjes. Breng al roerend aan de kook en verdeel over schaaltjes als de custard is ingedikt.

Zo'n gezellig onverwacht etentje ga je niet verstoren door overal met je camera tussendoor te zwieren, maar ik beloof dat ik er geen gewoonte van zal maken!

Geen opmerkingen: