maandag 9 juli 2007

Kip in gruyèresaus

Dit is een heerlijk recept dat me met zijn gruyèresaus altijd aan Zwitserland doet denken. Als ik dit kook ruikt mijn keuken precies zo als die van mijn Zwitserse tante. Bovendien is dit zeer makkelijk in te vriezen. Ik kook voor ons tweetjes dus altijd voor twee keer, dan heb ik het een week of twee later lekker makkelijk: wat pasta koken, sausje opwarmen en wat groenvoer erbij. Ik heb hier zelf graag licht gestoomde broccoli bij, maar een mooie groene salade is ook niet te versmaden. Ik denk dat zelfs een tomatensalade hier heel goed bij zal combineren.

Voor 4 personen:
400-500 gr kipfilet, in reepjes
zout en peper
1 tl paprikapoeder
50 gr boter
1 ui, gesnipperd
3 dl kippenbouillon
2 dl slagroom of crème fraîche
150 gr gruyere; geraspt
2 el maizena

Kruid de kipreepjes met zout, peper en paprikapoeder. Bak de kip rondom goed bruin en fruit daarna de ui even mee. Voeg de bouillon toe en stoof de kip even verder. Maak de saus af met de slagroom en de kaas en bind zo nodig met wat opgeloste maizena.

Geen opmerkingen: