zondag 22 juli 2007

Luie aardappelsalade

Vanavond staat op het menu: een salade met warme Balsamicodressing en voor erbij aardappelsalade met rode ui. De foto verraadt het al: die aardappelsalade komt gewoon uit een bakje. Waarom niet? Het kost zo veel tijd om zelf te maken en oke, zelfgemaakt is lekkerder of kan lekkerder zijn, maar ik vind deze ook niet slecht. Ik hak zelf nog een rood uitje fijn en schep dat er door, het oog wil ook wat. Een bosje (knoflook) bieslook fijnknippen is ook erg lekker, maar de mijne staat nu in bloei dus die smaakt niet meer. Rode ui dus.

Voor de salade met balsamicodressing gebruik ik het liefste een lekkere Coburger of Schwarzwalder. Dit keer heb ik een pakje Filet d'Ardenne in het karretje geladen, een minder geslaagde keus. Maarja de Coburger (mijn favoriet) was op.
Deze hoeveelheid salade is genoeg voor vier personen als voor- of bijgerecht of voor twee als maaltijdsalade. Serveer er dan wat stokbrood of zoals ik vandaag doe, aardappelsalade bij.

Voor de salade heb je nodig:
40 gr pijnboompitjes
1 ons lekkere gerookte ham
ca 150 gr sjalotjes
flinke scheut balsamico azijn
zout en peper
snufje suiker
1 zakje rucola of rucola/veldsla mix, of rucola en lollo rosso

Rooster de pijnboompitjes in een droge koekenpan en laat ze op een bordje afkoelen.
Verhit een flinke scheut olie en bak hierin zachtjes de plakjes gerookte ham tot ze knapperig zijn.
Haal de plakjes ham uit de pan en verbrokkel ze. Het vet is de basis voor de dressing, dus er moet zeker genoeg zijn. Bak daarin de in 8-en gesneden sjalotjes . Soms doe ik wat oregano bij de sjalotjes, erg lekker.
Voeg de hamstukjes weer toe aan de pan en blus af met de balsamico azijn. Bij het schenken zeker niet met je neus boven de pan hangen!! De azijn en de aanwezige olie vormen samen de dressing voor de salade. Deze maak je verder op smaak met zout en peper en eventueel een snufje suiker.
Meng de sjalotten, ham en dressing met de rucola of rucola/veldsla mix en bestrooi met de pijnboompitjes. Niet te zien op de ingredienten-foto, maar ik heb nog wat lekkere geitenkaas door de salade gemengd. Mmmm!

Geen opmerkingen: