donderdag 12 juli 2007

Linzencurry


Dat kleine hoopje linzen op de foto is echt 75 gram, genoeg voor een maaltijd voor 2 personen. Een van mijn eerste kookboeken was Delia's how to cook book one, dat heel simpel begint met het koken van een ei. Ik had de serie gevolgd op de BBC en het boek uit engeland besteld. Tegenwoordig is het ook gewoon in het nederlands te krijgen, maar bij Bol.com kan ik alleen de engelse versie vinden. Toch een aanrader voor beginnende koks vind ik.
Gelukkig heb je het boek niet nodig, het recept staat ook online.
In de loop der tijd is het recept bij mij wat aangepast geraakt, zo gaat dat altijd als je iets vaker maakt he. Zo zijn de kruiden die ik gebruik iets anders, mede afhankelijk van wat zich in mijn keukenkastje bevindt. Vroeger had ik een grote toko in de buurt, maar nu moet ik het doen met wat ik bij de Jan Linders en het lokale turkje kan vinden, dus bepaalde kruiden zijn gewoon lastig te vinden. Als je maar veel verschillende gebruikt en de geelwortel (koenjit, turmeric) als basis gebruikt is het restultaat altijd smakelijk, al zeg ik het zelf. Alleen geen fancy takje peterselie op mijn foto ;-)

Voor twee personen heb ik dit keer gebruikt:
3 peulen kardamom
1 tl komijn zaadjes
1 grote ui
1 kleine rode chilipeper
2 flinke tenen knoflook
2 bolletjes gember
ongeveer 2/3 van de lemon pickle van gisteren
75 gr linzen
75 gr santen (1/2 pakje)
1 volle theelepel geelwortel (koenjit)
1/2 tl kaneel
1 tl gemalen koriander
1 klein maggi-blokje (van die vierkante)
4 eieren

Rooster eerst de hele specerijen in een droge pan en maal ze fijn in de vijzel. Of gebruik gewoon allemaal gemalen specerijen, ook lekker hoor.
Fruit de gehakte ui even aan en rasp ondertussen de knoflooktenen en bolletjes gember. Hak de rode peper fijn en voeg deze met de knoflook en gember aan de ui toe. Laat even mee fruiten. Voeg ook de lemon pickle toe, niet te veel er kan later altijd nog wat bij.
Doe de santen in een maatbeker en vul aan tot een halve liter met warm water. Doe de linzen bij de ui in de pan en giet het santenwater er overheen. Breng zachtjes aan de kook.
Voeg de gemalen specerijen toe en laat de curry op een heel zacht vuurtje net pruttelen, circa 45 minuten. Voeg pas op het laatst zout toe, ik heb in dit geval een maggiblokje voor 2 dl gebruikt. Van het zout zouden de linzen anders niet goed gaar worden.
Kook de rijst zodat hij tegelijk met de curry klaar is. Kook de eitjes hard en laat ze even schrikken.
Serveer de curry met de rijst en de gepelde eitjes. Lekker met poppadums* en mangochutney.

*poppadums kun je zien als de indiase variant op kroepoek. Dunne schijven gedroogd kikkererwten- of linzendeeg die door frituren oppuffen. Je kunt ze echter ook lichtjes met olie bestrijken en in de magnetron poffen, circa 30 seconden per stuk. Gewoon hier in de supermarkt te vinden.

Geen opmerkingen: