vrijdag 13 juli 2007

Oeps

In mijn hoofd begint het weekend op vrijdagavond, maar dat hebben wel meer mensen denk ik. Overdag heb ik het vrijdags altijd druk: ik moet dan verzinnen wat we in het weekend en de volgende week gaan eten, zodat we na het werk meteen de boodschappen kunnen gaan doen. Alle grote dingen proberen we dan te halen, zodat er doordeweeks hoogstens voor een kropje sla of iets anders vers naar de supermarkt hoeft te worden gegaan. Alles dat ik nodig heb komt op een lijstje te staan en hoppa, daar gaan we. Ik werk mijn lijstje af en ondertussen crosst Lief door de supermarkt en pakt alle 'vaste gasten' van ons lijstje: drinken, afbakbroodjes, zakje chips, dat gebeuren. Thuis bergen we alles op en dan begint voor ons het weekend: we steken een kipje in de oven, of we warmen er eentje op die bij de poelier in de grill heeft gehangen. We husselen een salade voor erbij en kruipen lekker op de bank.... hehe, weekend!
Het ging helemaal goed vandaag, tot ik op het punt aanbelandde dat ik het kipje in de oven ging schuiven. Kipje was nergens te bekennen. Daar sta je dan met je lijstje.... pfffff! Alles er op en er aan, eten voor de hele week gehaald, maar avondeten ho maar.
De zin om terug naar de supermarkt te gaan was echt compleet op, dus dan maar flexibel de shoarma van zaterdag soldaat maken. Lekkere reepjes shoarmavlees, pitabroodjes in de oven, wat fijngesneden ijsbergsla, een grote kom tzatziki gemaakt en natuurlijk de fles knoflooksaus op tafel. En dan de tweede oeps van de avond: vergeten foto te maken! Ach ja, vrijdag de 13e zullen we maar zeggen.

Helemaal geen recept dan vandaag? Nouja, de tzatziki is er nog. Mijn recept voor tzatziki is eigenlijk niet eens een recept, het is meer het losse-pols werk. Preciezer kan ik het helaas ook niet geven, maar met wat proeven krijg je hem makkelijk op smaak. Alleen niet vergeten dat je je Lief niet moet zoenen voordat hij er ook van gesnoept heeft ;-)

Voor 2-4 personen (al naar gelang hoe gek je bent op tzatziki...)
1/2 komkommer
ca 2 dl griekse/turkse yoghurt, in geval van nood neem ik ook wel eens kwark, maar zeker geen hollandse yoghurt
1-2 tenen knoflook
een flinke scheut olie
een scheut azijn
wat zout
paprikapoeder

Rasp de komkommer op de grove rasp en knijp het meeste vocht er met de hand uit. Meng de rasp met de overige ingredienten en bestrooi de tzatziki met wat paprikapoeder. Laat de smaken in de koelkast even intrekken.

Een andere komkommer-yoghurtcombinatie is trouwens de raïta uit de Indiase keuken. Daar gaat suiker en kerrie doorheen, wat toch weer voor een heel andere smaak zorgt. Ook lekker! Binnenkort staat het vast wel eens op het menu.

Geen opmerkingen: