maandag 23 juli 2007

Pasta met courgette en brie

In de categorie 'makkelijke recepten' hebben wij vandaag Pasta met courgette en brie. Snel klaar en je hebt tijdens het koken zelfs nog tijd om een stapel boterhammetjes te smeren voor in de diepvries, zodat je het de komende ochtenden wat rustiger aan kunt doen.*
* of enige andere bezigheid die je aandacht vereist.

Goed, het recept dan. Ik heb het al een tijdje in mijn 'uit te testen' mapje staan, en ik weet eerlijk niet meer waar ik het vandaan heb. Het heeft me echter goed gesmaakt dus petje af voor de bedenker. Het recpet heeft het over een flinke courgette maar de kleinere zijn beter van smaak. Ik vond zelf een courgette achteraf wat weinig, dus ik zou volgende keer twee kleintjes proberen.
De citroen biedt een heel lekker frisse tegenhanger voor de vettige romigheid van de brie, en geeft zo'n lekker zomers geurtje. Jammer dat het knallende groen van de courgette altijd wat afzwakt met het bakken, maar toch: het is misschien niet heet meest fotogenieke gerecht, maar wel heel smakelijk en daar draait het ten slotte om.

Voor 2 personen:
1 courgette (of liever 2 kleinere)
1 flinke ui
2 tenen knoflook
wat schil van 1 (biologisch) citroentje en een beetje sap
zout en peper
2 el pesto
100 gr lekkere brie

Snipper de ui en snijd de knoflook in dunne plakjes, fruit daarna beide even aan. Voeg de in kwart cirkels gesneden courgette toe en bak deze al roerend zodat hij hier en daar lichtbruin wordt. Trek wat schilletjes van de citroen (niet te grondig, dat is te veel) en druppel wat citroensap in de pan. Maak alles op smaak met zout en peper Niet te veel zout, er komt nog kaas bij. Meng de groente met wat al denkte gekookte pasta en de pesto. Roer er daarna voorzichtig de in blokjes gesneden brie door. Nog eventjes doorwarmen zodat de brie wat smelt en dan snel serveren.

1 opmerking:

Anoniem zei

Lekker recept! En leuk geschreven!